Friday, July 15, 2011


Jelak Menjadi Loya Yang Membawa Muntah

12 07 2011
Sekumpulan 30 orang lelaki dari Terengganu dengan sebahagiannya membawa bendera parti PAS cuba melepasi sekatan polis di sebuah lorong di Kuala Lumpur pada tengahari 9 Julai 2011. Pegawai polis yang mengetuai sekatan disitu menasihatkan mereka supaya bersurai dan berundur. Sebaliknya mereka bertegas mahu melepasi sekatan itu walau dengan apa cara sekalipun.
“Kalau pak cik hendak lintas dengan apa cara sekalipun, saya jugak terpaksa guna apa cara yang saya di latih untuk sekat pak cik,” kata pegawai polis itu dengan tenang.
Mendengar kata-kata pegawai polis itu, pak cik dari Terengganu tadi terus meluru dan cuba merempuh mengakibatkan berlaku pergelutan di antara sebahagian daripada 30 orang peserta perhimpunan haram itu dengan anggota polis.
Pegawai polis tadi sempat melepaskan satu tumbukan mengenai bawah dagu pak cik tadi sebelum merebahkannya lalu menggari tangan pak cik tadi.
“Pak cik tok soh dok nak lawan ambo, ni kerja ambo sejak ambo kenal langit dan bumi lagi!” kata pegawai polis itu di dalam loghat Kelantan.
“Ni bukan perhimpunan untuk bersihkan pilihanraya, ni perhimpunan untuk Anwar, buat apa yang pak cik ni membazir masa…” sambungnya.
“Kita tok kira, Anwar maing pelacur ke, maing jubur ke… Anwar saja hok bolih selamatkang Malaysia ni!” jerit pak cik tadi kepada anggota-anggota polis yang mengelilinginya.
“Kerajaang ni zalim, semua ni anjin!” teriak pak cik itu lagi.

Lebih kurang tiga jam kemudian, pak cik tadi dan beberapa sahabatnya yang ditahan polis menikmati nasi beriani dan lain-lain juadah istimewa di pusat tahanan sementara yang disiapkan oleh Polis DiRaja Malaysia. Mereka juga sempat bersholat dengan selesa sebelum lepak beramai-ramai berbual sambil minum kopi menanti giliran mereka untuk di proses dan dibebaskan.
Mereka juga menjenguk-jenguk melihat wajah-wajah yang mereka kenali tetapi tidak nampak pun wajah Anwar Ibrahim. Di dalam hati mereka, Anwar sudah berjaya tiba di Stadium Merdeka dan misi sudah berjaya.
Apa yang mereka tidak tahu ialah, Anwar sudah lama cabut. Anwar tidaklah sehebat atau mungkin sebodoh pak cik dan beberapa kerat orang-orang Melayu tadi. Anwar hanya mahu publisiti, sementara kenderaannya menanti untuk membawa dia pergi bersembunyi di mana-mana kedutaan asing.
Memandangkan tiada ancaman yang boleh diterima akal untuk Anwar berlari ke kedutaan asing, maka terpaksa dia melakonkan watak mata lebamnya sekali lagi, malangya kali ini gambar yang disebarkan tidak lagi segagah gambar mata lebam tetapi gambar seorang pelakon tua bangsawan yang takutkan bayang-bayangnya sendiri.
Perhimpunan haram BERSIH 2.0 menakutkan bukan sahaja Anwar tetapi juga pimpinan pembangkang lain terhadap bayang-bayang mereka. Kesilapan perkiraan mereka mengakibatkan mereka kini sedar keputusan pilihanraya akan datang sudah pasti sesuatu petanda yang tidak elok buat mereka. Kegagalan PAS membawa keluar 100,000 orang peserta untuk menyertai perhimpunan tersebut seperti yang diteriakkan menunjukkan benarlah jangkaan bahawa PAS sudah kehilangan tapaknya di kalangan orang-orang Melayu.
Anggaran yang keluar di dalam perhimpunan kali ini hanyalah di antara 7-8 ribu atau paling banyak pun, tidak lebih dari 10,000 orang. Jumlah ini amatlah kecil berbanding dengan jumlah yang keluar pada perhimpunan BERSIH 2007 dahulu.
Lebih dari itu, mereka yang keluar menyertai perhimpunan kali ini ternyata hanyalah ahli-ahli aktif parti-parti politik pembangkang dan NGO pro pembangkang. Ia gagal mendapat sokongan massa dan kualiti rakyat yang keluar seperti perhimpunan BERSIH 2007.
Ini adalah petanda yang memalukan. Disebalik publisiti besar-besaran yang diberikan, perhimpunan haram ini membuktikan kegagalan penganjurnya mendapat simpati dan sokongan meluas.
Ini jelas kerana rata-rata rakyat Malaysia sudah jelak dengan politik syok sendiri pembangkang. BERSIH 2.0 adalah sebahagian daripada agenda politik syok sendiri mereka. Tiada siapa lagi yang mahu percaya bahawa BERSIH itu sebuah badan bebas sebaliknya mereka semua tahu ia adalah sebahagian agenda anarki pembangkang.
Anggapan bahawa pembangkang yang kuat, baik untuk keseimbangan dan pemerhatian pengendalian kuasa oleh Kerajaan sudah menjadi tidak benar di Malaysia. Pembangkang Malaysia pasca 2008 membuktikan bahawa mereka hanya berminat untuk menumbangkan kerajaan dengan apa cara sekalipun. Segala-galanya dipolitikkan untuk tujuan yang satu, kerana mereka syok sendiri bahawa mereka boleh menjadi kerajaan yang lebih baik.
Ironinya di negeri-negeri yang ditadbir mereka pasca 2008, membuktikan sebaliknya.
Kejelakan massa terhadap pembangkang dan bukannya tuntutan syok sendiri pilihanraya BERSIH sebenarnya yang tidak sihat dan tidak akan menyuburkan demokrasi di Malaysia. Oleh yang demikian, parti-parti pembangkang seharusnya bertanggungjawab membersihkan parti-parti mereka dahulu daripada kata-kata, tindakan-tindakan dan lakonan-lakonan yang meloyakan sebelum mereka sekadar menjadi muntah yang menjijikan menjelang PRU13 kelak.

No comments:

Post a Comment