Friday, May 27, 2011

Friday, May 27, 2011

PAS Kelantan rampas tanah peneroka ladang getah


GUA MUSANG- Selepas penyelewengan Ladang Rakyat, kerajaan Pas Kelantan kali ini bertindak zalim dengan merampas tanah hak milik peneroka pula dengan menyerahkan geran tanah kepada pihak lain.

Kali ini mangsanya ialah peneroka Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) di Gua Musang dan mereka telah mengusahakan tanaman getah itu sejak 20 tahun lalu.

Lebih menghairankan pihak Kesedar telah membuat bayaran cukai premium tanah, namun tanpa memikirkan nasib lebih 100 peneroka yang akan hilang pendapatan mereka dan menjadi miskin akibat perbuatan menyerahkan geran kepada pihak lain itu, kerajaan Pas yang keras hati itu tetap mahu menzalimi rakyat yang miskin.

Justeru lebih 100 peneroka Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Jeram Tekoh, dekat sini, mengadakan piket secara aman bagi membantah tindakan Kerajaan Pas Kelantani merampas tanah mereka dan mengeluarkan geran hak milik kepada orang lain, pukul 6 petang semalam.

Piket selama hampir sejam itu di kawasan kebun getah mereka seluas 479 hektar untuk menghalang daripada pemilik geran terbabit memasuki ladang berkenaan dan bimbang akan kehilangan pendapatan hasil ladang.

Malah, peneroka RKT itu juga menjelaskan mereka akan mempertahan haknya untuk mendapatkan milik tanah terbabit berikutan pengurusan Kesedar sudah menyerahkan kepada mereka sejak tahun 1995.

Baca sepenuhnya di blog KELATEKITO.NET bertarikh 29 Mac 2011

No comments:

Post a Comment