Wednesday, May 11, 2011

KITA BOLEH MENDEDAHKAN KEBURUKAN ORANG LAIN?

Wajib Kita Mengumpat Atau Dedahkan Keburukan - Hj Hadi
Setiap kali isu moral Anwar Ibrahim diperkatakan, maka setiap kali itulah Pas akan berkokok mengatakan tidak baik mendedahkan aib orang.

Bila kena atas batang hidung dia, itu yang dia jawab, bila kena atas batang hidung orang lain dia kata wajib untuk dedahkan.

Dasar Parti Anak Syaitan....

Apa yang dikatakan oleh Hj Hadi semasa kempen PRU ke 12 yang lepas ?

KUALA TERENGGANU 1 Mac 2008 - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tetap dengan pendiriannya bahawa mengumpat dan mendedahkan keburukan seseorang bagi tujuan memilih pemimpin adalah dibenarkan dalam Islam.

Beliau berkata, isu tersebut bukan satu perkara baru kerana ia dibincangkan dalam sebuah kitab bertulisan jawi, Hidayatus Salikin iaitu terjemahan daripada kitab karangan Imam Al-Ghazali.

Di dalam kitab itu, katanya, ada diterangkan dengan jelas mengenai kategori mengumpat secara terperinci sama ada haram, harus atau wajib.

“Mengumpat ini ada yang haram dan ada yang wajib. Jika jatuh hukum wajib, wajib kita mengumpat. Sekiranya kita tidak mengumpat berdosa kita.

“Sebagai contoh pencuri masuk kampung dan jika kita tahu dia ini pencuri,

wajib kita mengumpat atau dedahkan keburukannya supaya orang kampung terselamat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramah perdana di Pengadang Baru di sini, malam tadi. Turut menyampaikan ceramah pada majis tersebut, Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Abdul Hadi di dalam ceramahnya di Kuala Besut baru-baru ini, membenarkan semua calon Pas yang bertanding mengumpat, membuat tuduhan serta mendedahkan keburukan lawan masing-masing.

No comments:

Post a Comment