Friday, May 20, 2011

PAKAR EKO NO MONEY PAS

Gabung Bank Islam dan Bank Muamalat, DIN PUDURAYA PAKAR EKONOMI?

Tengahari tadi blogger GAP telah mengulas mengenai seorang pemimpin kanan Pas yang 'pakar' dalam bidang ekonomi yang mempunyai 'diploma' Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dari Universiti Of Pokok Sena. Sini
Malam ini saya pula nak cerita tentang seorang lagi pemimpin kanan Pas yang juga pakar dalam segala hal, Salahuddin Ayub@Din Puduraya.

Jangan main-main dengan naib-naib presiden Pas, orangnya semua hebat-hebat, kalah Gabenor Bank Negara dibuatnya. Jangan kata Gabenor Bank Negara yang kalah dengannya , Syed Mokhtar Al Bukhari , Robert Kuok, Ananda Krishnan dan semua tokoh-tokoh koporat pun kalah dengan kehebatan mereka.

Kalaulah mereka jadi pemimpin negara ini, saya rasa ekonomi negara kita akan naik memuncak-muncak zup...zup...zup....mengalahkan zaman Tun Dr M. Tiap-tiap tahun bajet kita akan surplus, tiada lagi defisit.

Cukup dulu intro setakat itu tentang kehebatan naib-naib presiden Pas. Sekarang mari kita tengok pula kebodohan mereka.

Semalam Din Puduraya mempertikaikan rancangan penggabungan Bank Islam dan Bank Mualamat. Saya malas nak petik panjang-panjang kenyataan dia. Anda semua boleh baca di sini.

Saya petik beberapa perkara sahaja.
Beliau yang yakin dengan tindakan penggabungan itu dilakukan disebabkan Bank Muamalat mengalamai masalah besar, hairan dengan langkah penggabungan itu kerana ia pasti akan membebankan BIMB sendiri kerana terpaksa bergabung dengan bank yang bermasalah.

“Bank Muamalat diharap telus dalam isu ini. Bank Muamalat mesti nyatakan status kewangannya dengan jelas, kena beritahu apa sebenarnya yang berlaku pada Bank Muamalat.

Beliau turut berjanji akan mengutus surat kepada Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) atas kedudukannya selaku Ahli Parlimen bagi memaksa Bank Muamalat membekalkan kenyataan kewangannya.

"Jika ia beroperasi dengan lancar, kita ingin tahu selancar mana? Jika ia mencatatkan kerugian, berapa banyak yang rugi? Dan kenapa ia mahu bergabung dengan BIMB?” jelas beliau.
Sebelum saya jawab, saya kena berterus-terang terlebih dahulu dengan anda. Supaya orang tahu yang saya ini tidak berapa pandai. Bukannya bodoh berlagak pandai seperti orang yang lulusan Universiti Of Pokok Sena. Saya ini bukanlah hebat sangat dalam perkara-perkara begini. Tetapi hasil daripada apa yang cikgu ajar dulu dan belajar dari rakan-rakan sekeliling, maka saya tahulah sedikit sebanyak. Kalau saya salah tolong betulkan saya.

Pemegang saham utama Bank Muamalat adalah DRB Hicom dan yang lain adalah Khazanah Nasional. DRB Hicom pula dikuasai oleh Tan Sri Syed Mokhtar.

Cara Din Puduraya buat kenyataan semalam dia cuba gambarkan Bank Muamalat itu berada dalam keadaan yang teruk sangat-sangat serta rugi , lalu terpaksa bergabung dengan Bank Islam untuk menyelamatkan keadaan dan selamatkan Syed Mokhtar. Dia cuba menimbulkan persepsi buruk rakyat terhadap kerajaan dan Syed Mokhtar.

Apalah dosa Syed Mokhtar tu wahai Din Puduraya yang kau nak tuduh dia bukan-bukan ? Tak pasal-pasal kau dapat dosa kering, hanya semata-mata kau nak jadi hero.

Kalau nak jadi hero pun biarlah bertempat wahai Din Puduraya. Jangan pula kebodohan yang terserlah.

Dengan angkuhnya Din Puduraya berkata sebagai ahli parlimen dia akan menulis surat kepada pengerusi PAC bagi memaksa Bank Mualamat membekalkan penyata kewangannya.

Kau memang bodoh Din, aku ulang sekali lagi kau memang bodoh. Aku lebih cerdik dari kau.

Apa susahnya kalau kau nak penyata kewangan Bank Muamalat.Tak perlu susah-susah nak tulis surat. Dua tiga kali klik sahaja kau boleh dapat. Kalau tak percaya kau klik sini.

Kau nak yang tahun berapa semuanya ada. Lain kali sebelum buat sidang media, tolong buat home work dulu. Pantang ada para wartawan hulur mikrofon, semua benda kau nak bercakap. Macam beruk dihulur pisang.

Semenjak tahun 2003 hingga 2007 Bank Mualamat hanya rugi sekali sahaja, iaitu pada tahun 2004. Lihat di bawah atau klik di sini.

Tahun 2008 pula Bank Mualamat mencatatkan keuntungan sebelum bayar zakat dan cukai sebanyak RM 42.3 juta. Tahun 2009 mencatatkan keuntungan sebelum zakat dan cukai RM 118.5 juta. Lihat dibawah atau klik di sini (ms 4) .


Tahun 2010 pula untuk 9 bulan sehingga Disember mencatatkan keuntungan sebelum bayar zakat dan cukai sebanyak RM 143.9 juta. Tahun kewangan Bank Mualamat berakhir pada Mac. Lihat dibawah atau klik di sini (ms 3).


Selepas diambil alih oleh DRB Hicom pada 2008, untung Bank Mualamat naik mencanak setiap tahun. Itu pun Din Puduraya nak buat fitnah lagi kononnya bank itu bermasalah.

Lihat dalam ketiga-tiga penyata diatas, berapa puluh juta setahun Bank Mualamat sumbang untuk zakat dan cukai kepada negara.

Apa yang dikatakan oleh Din Puduraya semalam semuanya fitnah dengan niat untuk menimbulkan persepsi buruk kepada kerajaan dan Tan Sri Syed Mokhtar.Tujuan penggabungan itu adalah untuk mewujudkan sebuah Bank Islam yang lebih besar.

Lain kali kalau tak cukup ilmu di dada jangan nak belagak pandai wahai Din Puduraya. Kalau tak tahu tolong tanya orang. Sekarang tak pasal-pasal kau kena bodohkan dengan seorang blogger jalanan seperti aku.

Terus teranglah aku cakap Din, tahap otak kau dengan Mahfuz sebenarnya belum boleh melayakkan kau orang berdua bergelar wakil rakyat. Seorang layak jadi driver aku. Seorang lagi pula kerja tukang kemas meja tempat aku berblog.

No comments:

Post a Comment